ثبت سه شخصیت و مناسبت ایرانی در یونسکو
نوبرگ NOBARG
اطلاع رسانی فرهنگی و هنری

سعید آبادی در ابتدای این نشست خبری سخنانی در خصوص ثبت میراث فرهنگی ارائه داد و گفت: یونسکو بسترهای مختلفی را برای معرفی دستاوردهای تمدن بشری به جهان در اختیار کشورها قرار می‌دهد؛ این بسترها شامل مواردی چون میراث فرهنگی، میراث طبیعی، میراث مکتوب یا حافظه جهانی و میراث معنوی یا ناملموس است. یونسکو به دنبال این است که از طریق ثبت جهانی خدماتی را که این آثار و مبدعان آن در حوزه‌های مختلفی به تمدن بشری عرضه داشته‌اند حفظ کند و موجب تبادل فرهنگی و شناخت میان کشورها باشد.

وی در ادامه سخنان خود افزود: دستاوردهای امروز بشریت مدیون تمدن یک قوم یا کشور نیست بلکه تمدن امروز جهانی و موفقیت‌ها منوط به فرهنگ‌ کشورهای مختلف به ویژه ملل مشرق زمین است. یونسکو راهی برای شناخت بیشتر کشورها و چگونگی مشارکت تمدن‌ها در دستاوردهای امروز بشری ارائه می‌دهد. یکی از مکانیزم‌هایی که یونسکو ارائه کرده مشاهیر کشورهای مختلف است که می‌تواند با معیارهای مشخصی در لیست مناسبت‌ها قرار گیرد.

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو به روال قرارگیری کشورهای در لیست جهانی یونسکو اشاره کرد و گفت: هر دوسال یک‌بار کشورهایی در لیست جهانی مشاهیر یونسکو قرار می‌گیرد که این کشورها شخصیت‌ها و مناسبت‌هایی را طبق ایده‌آل‌ها و برنامه‌های یونسکو به جهان ارائه می‌دهد. هر کشوری نمی‌تواند ایده‌آل‌های یونسکو را رعایت  کرده و در این لیست قرار گیرد.

سعید آبادی با بیان اینکه تاکنون 27 شخصیت ایرانی و مناسبت‌ در لیست جهانی یونسکو وارد شده‌اند، تصریح کرد: این 27 شخصیت و مناسبت ایرانی با پنج حوزه آموزش، علوم طبیعی، فرهنگ، ارتباطات و علوم اجتماعی ارتباط داشته‌اند. همچنین از مواردی که در معرفی شخصیت‌ها و مناسبت‌ها به یونسکو باید رعایت شود این است که مناسبت‌ها نظامی نباشد یونسکو به دنبال چنین  مواردی نیست و آن را در لیست مشاهیر قرار نمی‌دهد.

وی با توجه به مراحل کاری بعد از معرفی شخصیت‌ها در سیستم یونسکو توضیح داد: وقتی کشوری مناسبت‌ها و مشاهیر مورد نظر خود را برای دوره دوسالانه پیشنهاد داد کمیته‌ای در یونسکو این‌ها را طبق ایده‌آل‌ها بررسی کرده و بعد از تصمیم‌گیری و جمع‌بندی، به شورای اجرایی می‌فرستد و با تأیید اجلاس مجمع عمومی یونسکو کار نهایی شده و سامان می‌یابد. در سال‌های اخیر علی‌رغم اینکه حوزه‌هایی مسئولیت معرفی مشاهیر را دارند اما کار خود را به نحو مطلوبی  انجام نمی‌دهد؛ جمهوری اسلامی ایران تمام تلاش خود را کرده است از طریق ارتباط با اشخاص بزرگی از حداکثر سهمیه ایران استفاده کند.

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو به شخصیت‌ها و مناسبت‌های معرفی شده در دو سال گذشته اشاره کرد و افزود: در دو سال‌ اخیر ایران با معرفی حداکثر چهار شخصیت به یونسکو توانسته است در سطح جهانی معرفی شود در صورتی که برخی کشورهای اصلا در این لیست حضور نداشته و یا فقط توانسته‌اند یک چهره را به این سازمان معرفی کنند.در دو سال 2012 و 2013 چهار شخصیت و مناسبت هزارمین سال گردآوری قانون ابن سینا در طب، ابوسعید ابوالخیر، 1100 سال تألیف اصفهانی در جغرافیا و 500 سالگرد دستاوردهای بیرجندی در نجوم در لیست مشاهیر یونسکو قرار گرفت.

وی به دوره دوسالانه 2014 و 2015 اشاره کرد و گفت: پنج شخصیت و مناسبت برای دو سال آینده به سازمان جهانی یونسکو معرفی شده است که سه شخصیت و مناسبت از این تعداد در کمیته اول بررسی که کار اصلی در آن انجام می‌شود تأیید شده‌اند و برای حضور در لیست مشاهیر یونسکو آماده خواهد شد. این سه شخصیت شامل «هشتصدمین سال زندگی نجم‌ الدین کبری»، «هشتصدمین سال تولد فخرالدین عراقی» و «ششصدمین سال زندگی عبدالقادر مراغه‌ای» هستند.

سعیدآبادی در پایان به دو شخصیت ایرانی معرفی شده تأکید کرد و افزود: ایران دو شخصیت و مناسبت دیگر را نیز معرفی کرده است که شامل «صد و پنجاهیمن سال وفات شیخ مرتضی انصاری» و «هفتصدمین سال تولد میرسید علی همدانی» است این دو شخصیت و مناسبت در حال بررسی است و تأیید نشده‌اند.  تسنیم


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: سه شنبه 5 شهريور 1392برچسب:یونسکو,
ارسال توسط س.م S.M
آخرین مطالب